5 THUISWERK TIPS OM JE CONCENTRATIE TE VERBETEREN
5 THUISWERK TIPS OM JE CONCENTRATIE TE VERBETERENAls thuiswerker is het lastig om de benodigde concentratie op te brengen. Zeker wanneer je telkens wordt afgeleid door een bliepende telefoon of Teams-chatmeldingen. Hoe voorkom je dat je jouw aandacht verliest? Beter nog: hoe behoudt of verbeter je jouw concentratie? Met onze 5 simpele tips leggen we je het graag uit!

Schrijf zaken op die je tussendoor binnenvallen

Werken aan een concentratietaak vergt focus. Die kun jij niet opbrengen wanneer jij je telkens bezighoudt met alles wat je te binnen schiet. Om enige chaos weg te nemen, doe je er daarom verstandig aan om zaken op te schrijven die tussendoor de kop opsteken. Hiermee voorkom je dat jouw eigen gedachten jou uit je concentratie halen.

Maak ‘s ochtends een korte planning

Welke taken moet je vandaag afronden? Welke is daarvan het belangrijkste? Dat is de klus waar je het eerst aan werkt. Pas wanneer je die hebt afgerond, ga je door naar de volgende. 

Voordat je aan de slag gaat, plan je de klussen daadwerkelijk in je agenda. Je reserveert er tijd voor. Hiermee voorkom je dat je toegeeft aan klussen die tussendoor binnenkomen. Belangrijk is dat je hierbij realistisch plant: kost een klus drie uur, gun het die dan. 

Zet al je notificaties uit

Je werkt vanuit huis en dus waarschijnlijk op basis van output. Jij bent daarom zelf verantwoordelijk bent voor je eigen concentratie en de hoeveelheid prikkels die je toestaat. 

Een manier om zoveel mogelijk externe prikkels het zwijgen op te leggen, is door de notificaties van al je devices uit te zetten. Dat betekent dus dat je laptop, mailbox, Teams-chat, telefoon, tablet en alle andere gadgets vrij zijn van geluiden én visuele reminders. 

Neem een prikkelvrije pauze.

Na iedere 30 of 45 minuten neem je een korte pauze, ook wanneer je klus nog niet klaar is. Dit is het moment waarop jij jouw grijze massa even een oplaadmomentje gunt. Grijp dan ook niet gelijk naar je telefoon, blijf ver weg van je mailbox en zoek ook geen andere stimulans op. Gewoon even, vijf minuten, niets. Behalve dan een goede kop koffie of een klein blokje om met de hond. 

Ga aan de slag

Dit is waar bovenstaande afleidingsvrije tips om de hoek komen kijken: je begint aan je concentratietaak, maar niet voordat je telefoon stil staat en jij je in een prikkelvrije omgeving bevindt. Dan pas ga je aan de slag: je werkt 30 tot 45 minuten aan je klus. Zet een timer indien je dat fijn vindt. Pas wanneer de klus volledig is afgerond, mag je door naar de volgende. Tussendoor multitasken is uit den boze.